Turkkilais-italialainen elokuvaohjaaja Ferzan Özpetek (synt. 1959) vieraili Suomessa lokakuun alussa markkinoimassa uutta elokuvaansa Diamanti (suom. Timantit).
Helsingissä järjestettiin elokuvanäytökset Italian Suurlähetystön, Italian kulttuuri-instituutin ja elokuvan maahantuojan Future Filmin yhteistyön tuloksena. Tilaisuuksissa paikalla ollut Özpetek kertoi mm. taustaa elokuvan synnylle sekä miten lukuisien tähtinäyttelijöiden värittämää elokuvaa käytännössä luotiin.
Ferzan Özpetek syntyi ja kasvoi Turkissa. Hän muutti Italiaan 1970-luvun lopulla opiskellakseen elokuva-alaa Roomassa. Özpetekin ensimmäinen täyspitkä elokuva, Hamam – turkkilainen kylpylä (it. Hamam – il bagno turco), valmistui vuonna 1997. Hänen kuuluisimpia elokuviaan ovat Le fate ignoranti (2001), La finestra di fronte (2003), Saturno contro (2007), Napoli velata (2017) ja Nuovo Olimpo (2023). Özpetekin elokuvissa keskiössä ovat aina olleet ihmiset ja heidän elämäntarinansa.
Elokuva- ja teatterialan puvustamo valikoitui tarinan tapahtumapaikaksi ohjaajan omien kokemuksien pohjalta. Özpetek työskenteli nuorena 16 vuoden ajan elokuvien apulaisohjaajana, jolloin hänen työtehtäviinsä kuului usein vierailla puvustamossa näyttelijöiden kanssa. Hän halusi kertoa tarinan, joka liittyi tähän hänen elämänvaiheeseensa. Puvustamoissa hän näki ja koki monia tilanteita, jotka ovat mukana elokuvassakin. Esimerkkinä vaikka kohtaus, jossa teatterin diiva ja elokuvamaailman tähti eivät saa edes vahingossa kohdata toisiaan, koska eivät tule lainkaan toimeen keskenään. Puvustamon henkilökunta piilottelee heitä taitavasti toisiltaan, kunnes kohtaaminen vahingossa tapahtuu ja piikikkäät sanat lentävät puolin ja toisin. Tälle juonenkäänteelle löytyy omat esikuvansa todellisesta elämästä. Tapahtuma kertoo myös siitä, miten näyttelijän on mukauduttava ja muutettava työskentelytapaansa siirtyessään teatterin lavalta elokuvanäyttelijäksi tai toisinpäin. Ranskalaisen näyttelijän Catherine Deneuven ohjaaja muistaa tavanneensa erään elokuvan puvustamossa ja kohtaamisen jättäneen häneen ikimuistoisen, ja ilmeisesti miellyttävän, jäljen.
Timantit-elokuvan tarina sijoittuu 1970-luvulle. Elokuvan musiikkina kuullaan mm. italialaisen naislaulaja Minan musiikkia erityisesti siksi, että hänen musiikkinsa oli merkittävässä roolissa tuon ajan italialaisessa musiikkituotannossa. Kaikki italialaiset tuntevat Minan suosituimmat kappaleet ja Özpetek on tehnyt yhteistyötä laulajan kanssa myös aikaisemmissa tuotannoissaan.
Özpetek pitää elokuvan puvustuksesta vastannutta Stefano Ciammittia nerona. Ciammitti suunnitteli mm. elokuvassa nähtävät upeat punaiset puvut, joista on tullut elokuvan symboli. Myös muita kuuluisia asuja vilahtaa elokuvassa: Luchino Viscontin (1906–1976) vuoden 1962 Tiikerikissa-elokuvasta (it. Il Gattopardo) tutut alkuperäiset asut nähdään Diamanti-elokuvassa kohtauksessa, jossa pukuja siirretään tilasta toiseen.
Elokuvaa tähdittävät 18 italialaista naisnäyttelijää, joista jokainen on valtavan suosittu ja tunnettu Italiassa. Heidät on nähty myös Özpetekin aikaisemmissa elokuvissa. Diamanti-elokuvaan ohjaaja halusi mahdollisimman monta aikaisempaa yhteistyökumppaniaan mukaan, mikä toi omanlaisia haasteitaan elokuvan tuotannolle. Elokuvan tuottajat olivat aluksi lähes kauhuissaan ideasta yhdistää monta suurta tähteä samaan elokuvaan. Se lisäsi tuotannosta aiheutuvia riskejä ja tietysti kustannuksiakin. Joka aamu 18 autoa lähti kohti kuvauspaikkaa ja jokaisella tähdellä oli mukana oma tiiminsä. Tämän kaiken Özpetek kertoo hymyssä suin ja rakkaudella, ei suinkaan kritisoiden tai luoden kuvaa diivailusta.
Elokuvassa nähdään myös ohjaajan ja näyttelijöiden kohtaamisista ennen kuvausten aloittamista. Tiimi kokoontuu yhteen ja keskustelee tulevasta työstä ja tuotannosta yhdessä. Özpetek kertoo, ettei seuraa käsikirjoitusta yleensä kovinkaan orjallisesti, vaan inspiraatio ja hetki ohjaavat häntä tekemään tarinan kannalta parhaita valintoja itse kuvaustilanteessa. Käsikirjoitus ja vuorosanat muokkautuvat tarinan edetessä. Ratkaisut ovat aina toimivia silloin kun sekä ohjaaja että näyttelijät liikuttuvat kuvaustilanteessa. Kuvauksissa näyttelijäkaarti ja ohjaaja löysivätkin liikutuksen ja suuren ilon hetkiä päivittäin.
Elokuvan lopputeksteissä nähdään viesti kolmelle jo edesmenneelle italialaiselle naistähdelle: Mariangela Melatolle, Virna Lisille ja Monica Vittille. Näiden tähtien kanssa Özpetek ei koskaan päässyt työskentelemään, useista yrityksistä ja kaikkien osapuolten toiveista huolimatta. Mutta ehkä joskus jossain toisessa maailmassa, kuten ohjaaja toiveen ilmaisee.
Timantit-elokuvan ensi-ilta on Suomessa 17.10.2025.
Ohjaus: Ferzan Özpetek
Käsikirjoitus: Ferzan Özpetek, Carlotta Corradi, Elisa Casseri
Näyttelijät: Luisa Ranieri, Jasmine Trinca, Stefano Accorsi, Elena Sofia Ricci, Vanessa Scalera, Kasia Smutniak, Luca Barbarossa, Loredana Cannata, Geppi Cucciari, Milena Vukotic, Carla Signoris, Mara Venier, Giselda Volodi, Lunetta Savino, Vinicio Marchioni, Edoardo Purgatori, Carmine Recano, Aurora Giovinazzo, Anna Ferzetti, Nicole Grimaudo, Milena Mancini
Teksti: Jenni Lehtonen, Turun Dante Alighieri -seura